dinsdag 19 december 2017

Daafs Selectie 2017 - De songs

Een quasi willekeurig gerangschikte top tien van quasi willekeurig gekozen songs vanop albums die de quasi willekeurige album top tien niet hebben gehaald.

10. The Pains of Being Pure At Heart - My Only


Aanvankelijk een Shoegazeband, maar na tien jaar zijn de scherpe kantjes er wat van afgevijld. Frontman Kip Berman (jawel, hij heet echt Kip) pent nog steeds benijdenswaardige melodieën neer, maar zijn stem is krakerig en zijn teksten melig.  De emoties zijn echt, en dat is wat telt. Hij klinkt verliefder dan ooit, en werd daarenboven ook nog eens vader. Ik ken het gevoel: aan liefde zijn geen grenzen.

 9. Björk - Blissing Me


Björk telt al 52 lentes, maar haar stem is nog net zo lentefris als in haar beginjaren. Getuige deze single uit haar nieuwe album Utopia, waarin ze klinkt als een kruising tussen Joanna Newsom en Vashti Bunyan: sowieso geen slechte referenties. Die nieuwe plaat klokt af op meer dan 70 minuten, maar verveelt geen seconde, tenminste als je geen buikpijn krijgt van twaalfkoppige fluitensembles. Straffe madam, die dochter van Guðmundur. 

8. James Elkington - Make it up


Als ik het gitaarspel van James Elkington hoor, krijg ik het idee dat Nick Drake verrezen is, terwijl zijn bariton David McComb van The Triffids in herinnering brengt. U begrijpt dat ik de man zijn debuutplaatje wel kan smaken. Hij verdiende zijn sporen als side guitarist bij onder andere Jeff Tweedy, Steve Gunn en Richard Thompson, maar nu treedt hij prominent op de voorgrond. Hij komt op 18 april naar Trefpunt in Gent: ik zorg dat ik er bij kan zijn.

7. Spinvis - Stefan en Lisette


Spinvis’ gelijknamige debuut ligt al 15 jaar achter ons. Ik zat toen in het eerste middelbaar. Die plaat, en de plaat die erop volgde drie jaar later (Dagen van gras, dagen van stro), zijn onlosmakelijk verbonden met mijn ontgroeningsjaren. Ze bederven niet, ik weet ze nog steeds te smaken. Dit jaar kwam Erik de Jong op de proppen met zijn vierde plaat, Trein Vuur Dageraad. Alweer een collectie prettige liedjes waarin hij zijn branie en kunde in de Nederlandse taal tentoonspreidt. Deze Stefan en Lisette, een zoete ballade met een bitter einde, vormt daaruit het hoogtepunt.

6. Ryan Adams - Doomsday


Ik ervaar het als een troostende gedachte dat hartstocht niet vergaat met de jaren. Zeventien jaar na ‘Heartbreaker’ is het vuur in Ryan Adams’ hart nog steeds laaiende. Kundig op toon gezet met een aardig gitaarrifje en een zeer aanwezige mondharmonica: de dadrocker in mij is helemaal mee.

5. Sufjan Stevens, Bryce Dessner, Nico Muhly - Mercury


2017 bracht geen nieuwe plaat van Sufjan Stevens, en dat is balen. Gelukkig trakteerde hij ons, met Bryce Dessner van The National en componist Nico Muhly, op een interplanetaire trip door ons zonnestelsel. Mercurius, de laatste track en tevens de planeet het dichtst bij de zon, vormt de climax van de reis. Een intieme Sufjan à la Carrie & Lowell meets minimalisme à la Steve Reich: de mayonnaise pakt. 

4. Rostam - Gwan



Rostam Batmanglii trok voor onbepaalde tijd de deur achter zich dicht bij Vampire Weekend, een muzikale aderlating waarvan ik betwijfel of de band het te boven kan komen. Gelukkig is Rostam nog steeds actief in de studio. Vorig jaar met een uitstekende duoplaat met Hamilton Leithauser, dit jaar met zijn solodebuut Half-Light. Het contemplatieve ‘Gwan’ is een blinkend artpoppareltje. 

3. (Sandy) Alex G - Bobby


Een banjo, een viooltje, een dubbele countrysnik: wat een heerlijk nummer is dit. Zonder meer één van de revelaties van het jaar, het album Rocket van (Sandy) Alex G. Blijkbaar al zijn derde album: ik heb wat in te halen!

2. The XX - On hold


Van een treurwilg in de winter (kaal, neerhangende takken) naar een tulpenboom in de lente (dikke, witroze bloemen): zo kan je de metamorfose van The XX op haar derde plaat, I See You, omschrijven. Onder impuls van de man aan de knoppen, Jamie Smith (aka Jamie XX), die op zijn soloplaat In Colours al zonnigere oorden opzocht, klinkt de band vrolijker dan ooit. 

1. Arcade Fire - Everything Now



Donderdag 29 juni, valavond op een weide in Werchter. Dat ik enkele dagen later vader zou zijn, had ik niet kunnen voorspellen. Er was wel enige ongerustheid dat mijn zoon zich, om zijn papa te pesten, tijdens een optreden van Arcade Fire of Radiohead uit mama’s buik zou willen murwen. Hij heeft gelukkig gewacht tot mijn terugkeer, anders had ik een geweldig feestje gemist. De beginnoten van ‘Everything Now’ waren voldoende voor een collectieve springdans. Een Abbaësk deuntje en – hemeltjelief- een panfluit: normaal gezien genoeg om te gaan lopen. Niet als Arcade Fire er zich aan waagt. Dat de rest van de plaat behoorlijk is, maar veel minder dan de vier die er aan vooraf gingen, was niet eens nefast voor de feestvreugde. 






Geen opmerkingen: