Naar goede gewoonte serveert Daafs Blog u in de donkere decembermaand een muzikaal overzicht van de bijna voorbije jaargang. Wat volgt is een niet-limitatief overzicht van mijn persoonlijke favorieten, voorzien van overbodig commentaar.
Tame Impala – The Less I Know The Better
album ‘Currents’
album ‘Currents’
Van het nieuwe album van Tame
Impala, het Australische gezelschap rond Kevin Parker, onthoud ik vooral de
heerlijk lang uitgesponnen psychedelische opener ‘Let It Happen’ en het funky ‘The
Less I Know The Better’. Bij dit nummer hoort een markante clip/kortfilm die
het verhaal van de song verbeeldt.
Mac DeMarco – Another One
album ‘Another One’
album ‘Another One’
Mac DeMarco haalt als enige
artiest voor het tweede jaar op rij Daafs Selectie. Hij is er vast heel blij
mee. Tussen het toeren door had hij een weekje vrijaf. Een zevental haastig bijeen
gepende liefdesliedjes met de karakteristieke ‘laissez-faire’ flair, verzameld
op een EP, zijn het resultaat. Mac is zowaar
verliefd en iedereen mag het weten. Voor de gelegenheid waagt hij zich zelfs
aan de piano.
Kurt Vile – Pretty Pimpin
album ‘B’lieve I’m Going Down…’
album ‘B’lieve I’m Going Down…’
Kurt Vile komt uit dezelfde kringen
als Adam Granduciel van The War On Drugs. Naast zijn kapsel heeft hij met hem
ook gemeen dat hij gretig refereert naar
de backcatalogue van ‘dadrock’-helden als Tom Petty en Bruce Springsteen.
Alleen komt er bij Vile minder Gravitas en meer humor bij kijken. Concerttip: 9
maart in de Handelsbeurs, Gent.
Chvrches – Leave A Trace
album ‘Every Open Eye’
album ‘Every Open Eye’
Vroeger was ze on stage een bedeesd elfje die enkel in
haar teksten gemeen uit de hoek kwam, maar tegenwoordig heeft Lauren Mayberry
veel aan podiumpresence gewonnen. Ze liet zich dit jaar ook opmerken met haar rake
reacties op misogyne internettrollen. Ik zag Chvrches in de AB de dag na de
aanslagen in Parijs. Ze slaagden er met hun aanstekelijke elektropop in om de
terreur te doen vergeten. Je kan je wel afvragen in hoeverre de twee techneuten
die Mayberry flankeren echt ‘live’ spelen wanneer ze de knoppen bedienen. Het zijn vakmannen, daar niet van.
Julia Holter – Feel You
album ‘Have You In My Wilderness’
album ‘Have You In My Wilderness’
Enkele dagen na Chvrches durfde
ook Julia Holter het aan op te treden in de AB, in het hartje van een belegerde
hoofdstad. Ze liet het niet aan haar hart komen. Het werd een gezellige en
intieme avond in de Club. Ze had uitstekende muzikanten meegebracht, waaronder een
bekkentrekkende bassist en een schijnbaar gedrogeerde drummer. Ik heb de kans
gemist haar te complimenteren na de show. De nieuwste plaat van de
klassiekgeschoolde Californische is misschien wel de beste uit haar toch al indrukwekkende
repertoire.
Deafheaven – Baby Blue
album ‘New Bermuda’
album ‘New Bermuda’
Deafheaven is de band die voor
mij de poort naar het rijk van de zware metalen definitief heeft opengezet. Het
intussen twee jaar oude ‘Sunbather’ was voor een leek als ik toegankelijk
omwille van de vleugen Shoegaze, een genre waar ik al geruime tijd bekend mee was.
De grunts van ‘zanger’ George Clarke ben ik intussen gewend geraakt. Met ‘New
Bermuda’ begeeft de band zich op zwarter terrein, hoewel het in ‘Baby Blue’
meer dan drie minuten duurt voor de hel daadwerkelijk losbarst. Moeilijk om het
hoofd stil te houden als het uiteindelijk zo ver is. Bij de klassieke metalsolo
in het midden van de song waan ik mij een Guitar Hero, al produceer ik niet
veel klank met mijn luchtgitaarspel. In maart komt Deafheaven naar Brussel. Dat
wordt ongetwijfeld spannend.
Joanna Newsom –
Divers
album ‘Divers’
album ‘Divers’
Voor Iebe is ze een ‘Disneyheks’,
ik vind ze de meest getalenteerde singer-songwriter van haar generatie. Meningen
kunnen verschillen. Haar album ‘Ys’ behoort tot het mooiste wat mij ooit ten
ore kwam, maar ook wat ze daarna uitbracht is hors catégorie. Haar klankenpalet is er in de jaren alleen maar
rijker op geworden. Als je ervan uitgaat dat je Newsom met anderen kan
vergelijken, dan deed haar vorige plaat bij momenten aan Joni Mitchell denken,
terwijl de nieuwste meer naar Kate Bush neigt. Ze komt volgend jaar naar de
Bozar, waar ik me gewillig zal laten betoveren.
Chromatics – Girls Just
Wanna Have Some
Johnny Jewel gaf in 2015 maar
liefst vier songs van het nakende album ‘Dear Tommy’ vrij. Stuk voor stuk
pareltjes. Jammer genoeg wachten we nog steeds op de release. Om de pijn te
verzachten kregen de fans als toemaatje ook nog eens zeven versies van ‘Girls
Just Wanna Have Fun’, de eighties hit van Cyndi Lauper. Net als eerdere covers van ‘Ceremony’ (New
Order), ‘Running Up That Hill’ (Kate Bush) en ‘Into The Black’ (Neil Young) een
geslaagde remake. Van de stem van Ruth Radelet krijg ik het
tegelijkertijd warm en koud.
Grimes – REALiTi
album ‘Art Angels’
album ‘Art Angels’
Avant garde verpakt als
mainstreampop, of omgekeerd. De Canadese Claire Boucher (aka Grimes) valt
moeilijk in een vakje te plaatsen. ‘Art Angels’ is in ieder geval haar grote
sprong voorwaarts, als zangeres, songschrijver en producer. Als je het album
beluistert kan je bijna niet geloven dat Boucher het zo goed als alleen heeft
ingeblikt. Geen gesneden koek voor de grote massa, daarvoor is Grimes wellicht iets
te apart. Er staat nochtans veel hitpotentieel op de plaat, naast een aantal echte
danstracks.