The Triffids zijn genoemd naar de apocalyptische roman ‘The Day
of the Triffids’ van John Wyndham, waarin intelligente gifplanten, triffids, de
wereld veroveren. De gelijknamige band, uit Perth in West-Australië, is daar
nooit in geslaagd. In 1985 sierde het groepje de cover van het Britse muziektijdschrift
NME onder de titel “The year of the triffids”. Het album dat moest instaan voor
de grote doorbraak kwam echter een jaar te laat uit, in maart 1986. Het momentum
was voorbij. Al bij al wist ‘Born Sandy Devotional’, en de daaropvolgende
albums, slechts een beperkt publiek te bereiken. Een beperkt publiek van
toegewijden waartoe ik mezelf reken sinds ik de reissue van Born Sandy Devotional
in 2006 te pakken kreeg. Eenmaal gestoken door The Triffids is het alsof je besmet
bent door een soort van pinkstervuur. Je voelt de neiging de blijde boodschap met
anderen te delen, de aandrang om van de verborgen parel een gemeengoed te
maken.
Eind juni 2007. Twee vrienden en ik vieren onze achttiende
verjaardag samen in een café in de Tramstraat, Heusden. Binnen in het café een
amalgaam van onze genodigden en lokale klanten. Een onbekende en schaars
geklede vrouw van veertig komt op nogal expliciete wijze rond mij dansen, met
de goedkeuring en tot vermaak van haar veelvuldig getatoeëerde vriend. Dan maar
naar buiten vluchten. Daar, met een glas jenever in de hand, luidkeels ‘Wide
Open Road’ en ‘Stolen Property’ zingen, bijgestaan door een bevriende
triffidist. Tot onze grote verbazing begint een andere genodigde van het feest
mee te brullen, met het typische enthousiasme dat een ware Triffids-fan
kenmerkt. Een medestander, een zielsverwant! Naderhand wordt duidelijk dat hij
ons aan het na-apen is. Zelden zo bespot en bedrogen gevoeld als die avond.
The Triffids worden vaak in één adem genoemd met David
McComb, de charismatische frontman van de band. Een man die er niet alleen
muzikale maar ook literaire ambities op nahield. In voorbereiding van Born Sandy Devotional
tekende hij het volgende op in zijn notitieboekje: “the theme will be
unrequited love, but the language will reach way above and beyond that, very
literary, to prevent from being sobby”. Hij is met glans geslaagd in
zijn opzet. Andere notities gaan over zijn muzikale inspiratiebronnen. Zo duikt
Tom Waits een aantal keer op en moet ‘Tender is the night’, de afsluiter van de
plaat, de sfeer oproepen van ‘Stolen Car’ en ‘Wreck on the Highway’ van
Springsteens album ‘The River’. Toch hebben de Triffids hun eigen karakteristieke
sound. Een sound die veel warmer en weidser klinkt dan die van hun tijdgenoten,
wat onder andere te danken is aan het vioolspel van Robert McComb (broer van
David) en de slide guitar van Graham ‘Evil’ Lee.
Op de albumcover een obliek zicht op de mond van een zeearm;
de Indische oceaan en het Australische continent in een beklemmend treffen. Het
landschap speelt een belangrijke rol in Born Sandy Devotional. De eerste twee
nummers spelen zich af aan zee, waar meeuwen een macaber schouwspel opvoeren en
het getij zand af- en aanvoert. Later gaat het landinwaarts naar de onmetelijke
West-Australische outback. Een verdord en vlak land zonder bakens, een droge
oceaan. Het landschap doet dienst als symbolische ruimte, een lege onbegrensde
vlakte waarin de protagonisten moedeloos ronddwalen. De troef van de liefde
verspeeld en de weg kwijt. Verdwaald in de ruimte en verdwaald in het labyrint
van hun sombere gedachten.
Het album opent filmisch met ‘The Seabirds’. In het
openingsshot zoomt de camera in op een figuur met zonnebril die op het strand
ligt. Daar vlakbij een horde meeuwen. Ze kleuren het strand bloedrood en de
hemel gitzwart. In het volgende shot zien we een man naar een rif zwemmen,
zonder omkijken. Zout water in de ogen, maar daar lijkt hij geen last van te
hebben. Weldra leren we wat hem fysiek gevoelloos maakt: de breuk met zijn
geliefde heeft diepe wonden nagelaten. Diepe innerlijke wonden die de milde irritatie
van zoutwater overtreffen en maskeren. Terug op het droge probeert een
onbekende vrouw hem op te monteren. Tevergeefs. Hij gaat niet in op wat ze zegt
en zoekt een uitweg in de drank. “Are you drinking to get maudlin/Or drinking to get numb?”, vraagt ze
hem nog. De alcohol biedt geen verlossing. Terug op het strand smeekt
hij de meeuwen om hem te verslinden. De vogels gaan niet in op zijn verzoek. Elk
stervend creatuur is een potentieel aas voor de meeuwen, maar onze
hoofdrolspeler is niet stervende. Hij zal moeten voortleven met zijn pijn. ‘Estuary
Bed’ (het estuarium van de albumcover?) is niet zo heftig maar minstens zo mooi
als het nummer dat eraan voorafgaat. Een xylofoon komt de song inkleuren. In de
eerste strofe de evocatie van intense warmte; een hete zomer aan zee. Dan een
beeld van twee adolescenten in elkaars armen. Later worden we gewaar dat we met
herinneringen te maken hebben, niet met de werkelijkheid. Herinneringen die
herhaaldelijk opduiken, zoals slib dat af- en aan wordt gevoerd in de zeearm. Het
gevaar van verzanding loert om de hoek. Slib dat niet kan worden uitgebaggerd,
een vlek die niet kan worden uitgewist, een geheugen dat faalt te vergeten.
In ‘Chickenkiller’ geen man die zich overgeeft aan de
meeuwen. De rollen zijn omgedraaid. De dolgedraaide hoofdpersoon heeft het in
eerste instantie op zijn ex gemunt, maar knalt in afwachting wat vogels af. In
het refrein wordt de komst van de moordenaar ‘blij en vreugdevol’ bezongen door
kinderen. Lachende mensen verzamelen zich rond de crime scene. Wellicht
personages in de psychose van protagonist. We verwachten geen lachende
toeschouwers, maar getuigen die verschrikt en ontzet het tafereel gadeslaan.
Geen zingende, maar huilende kinderen. De sfeer wordt nog grimmiger in
‘Tarrilup Bridge’, waarin een meisje een afscheidsboodschap nalaat op de
koelkast alvorens een eind aan haar leven te maken. De spooky geluidseffecten
en het ijle stemgeluid van Jill Birt doen ons vermoeden dat de we naar de stem
van een overledene luisteren, dat het meisje al van de brug gereden is. Ze komt ons vanuit de dood
een schuldgevoel aanpraten. De dreigende atmosfeer barst helemaal open in ‘Lonely
Stretch’, dat side A mag afsluiten. De song met de meest atypische, radeloze
“Sha la, sha la la la” uit de popgeschiedenis. Een man is de weg kwijt en rijdt
rond in een desolaat landschap, dat symbool staat voor de mentale woestijn waarin
hij is terechtgekomen sinds zijn relatie is stukgelopen. In het licht van de
koplampen meent hij iets te ontwaren. Een menselijke figuur, een schim? “Could have sworn you were right there
on the verge/I never should have let you out of my sight/I never should have
let that precious thing escape”. Slechts een film afgespeeld voor zijn
geestesoog. Het voorwerp van zijn verlangen bevindt zich op mijlen afstand, in
“a spot on a map, its just a tiny dot”. De weg naar die plaats is hem voorgoed
ontzegd.
We zijn halfweg de elpee. Side A was beladen met drama. Op
het randje van het pathetische, maar nooit erover. Op side B gaat de storm wat
gaan liggen, de tragiek zit meer onderhuids. ‘Wide Open Road’ is de enige single van het album
en wellicht het bekendste nummer van The Triffids. Het is een ideaal
instapnummer voor mensen die de band nog niet kennen en wordt vaak genoemd in
het lijstje van ‘Australian Classics’. Nergens wordt het weidse karakter van de
Australische outback zo sterk geëvoceerd als hier. De song gaat van start met
een pulserende drummachine, die gedurende het hele nummer als een hartslag
blijft doortikken. Net zoals in ‘Lonely stretch’ iemand die zich alleen in de
kale wildernis bevindt. Vrouwlief is er vandoor met een ander. Zijn vrienden en
familie is hij uit het oog verloren. “I cut them off as limbs”, verduidelijkt
hij. Afgesneden ledematen groeien helaas niet terug. In het midden van de song
krijgen we een soort van vocaal counterpoint waarin McComb de fantoompijn
veroorzaakt door een break up treffend weet te verwoorden. “I wake up in the morning/Thinking I’m still by
your side/I reach out just to touch you/Then I realise”. Intussen in de
backing vocals herhaaldelijk “It’s a wide open road, it’s a wide open road”. Na
de strofe gaat dit nog een tijdje door, als een mantra. In de ongemeen mooie
coda krijgen we een instrumentaal contrapunt waaraan drie gitaren deelnemen,
ondersteund door Martyn Casey’s basgitaar in basso continuo modus.
In ‘Life of crime’ een jongen met een christelijk
schuldgevoel. Het vlees is zwak, dus komen er vlekken op de lakens. Een
jeugdromance vol zonde en schaamte. ‘Personal Things’ zit tjokvol onuitwisbare
herinneringen in de vorm van voorwerpen, kleuren, namen, plaatsen. “You can rub it off, you can scrape
it off/You can drink it off, you can burn it off” zingt McComb in één van zijn
typische vocale uithalen. ‘Stolen Property’ verdient het predikaat
‘episch’. Wat een adembenemend lied! Het begint heel bedaard met bas en toetsen
die amper twee noten aanslaan, maar bloeit al gauw helemaal open. Een muzikale
en tekstuele voltreffer. Meer zeg ik niet; ik vind de woorden niet die deze
track de eer aandoen die ze verdient. Aan u om te ontdekken wat ik bedoel. Afsluiter
‘Tender is the night’, ingezongen door toetseniste Jill Birt, sluit in de
eerste drie strofen thematisch aan bij de gelijknamige roman van F. Scott
Fitzgerald. Een man van aanzien neemt een diepe duik. Zijn huwelijk loopt op de
klippen en zijn reputatie brokkelt stelselmatig af. Een echte Dick Diver. De twee afsluitende strofen bieden
wat verlichting aan het eind van een loodzwaar album. Twee mensen vinden elkaar, hoewel met een
lichtjes wrange bijsmaak: “There’s someone I want to forget tonight/Don’t you
want to forget someone too?/I left him, and I can leave you too”. In de
laatste strofe komt McCombs bariton zich tegen Birts meisjesstem aanschurken.
Bloedmooi. Bij de Born Sandy Devotional reissue van 2006 zit trouwens een demo
van ‘Tender is the night’ die zo mogelijk nog mooier is dan de albumversie.
De ontbinding van The Triffids kwam drie albums en drie
jaren verder in 1989, compleet gedesillusioneerd omwille van het uitblijvende
succes. Gitarist en violist Robert McComb, drummer Alsy MacDonald en toetseniste
Jill Birt gingen een gewoon leven gaan leiden in Australië. De laatste twee
huwden met elkaar. Bassist Martyn Casey kwam met wat omwegen bij Nick Cave’s
Bad Seeds terecht. David McComb waagde zich zonder veel ruchtbaarheid aan een solocarrière,
waarna een steile neergang zich aankondigde. Systematisch drank- en
heroïnegebruik mondden uit in cardiomyopathie. In 1996 ondergaat hij een
harttransplantatie, drie jaar later raakt hij betrokken in een verkeersongeval.
Hij komt er vanaf met lichte verwondingen, maar een paar dagen later overlijdt hij
plots. Het hart dat niet het zijne was had het begeven. ‘Born Sandy Devotional’
heeft hem overleefd. Als je dit werkstuk van pathos en poëzie kan smaken staat
het u vrij zijn ander werk te ontdekken. Een vrijblijvende tip: ‘Calenture’ is
een ander hoogtepunt de Triffids catalogus. Gaat nu allen heen in vrede.