zaterdag 23 december 2017

Daafs Selectie 2017 - De albums

Een quasi willekeurige selectie van quasi willekeurig gerangschikte albums die me in 2017 geraakt hebben.

10. Julie Byrne – Not Even Happiness
De Amerikaanse Julie Byrne trok zich voor haar tweede album terug in een houten huisje ergens diep in New England. Sinds Bon Ivers ‘For Emma, Forever Ago’ weten we dat zo’n tijdelijk kluizenaarsbestaan uitgepuurde folkplaten kan opleveren, en dat is met dit ‘Not Even Happiness’ niet anders. Een ode aan onmetelijke blauwe luchten, het zingen van een duif in de ochtend en behaaglijk alleen zijn met je gevoelens en gedachten.



9. Courtney Barnett & Kurt Vile – Lotta Sea Lice
Laat de Australische Barnett en de Amerikaan Vile, twee artiesten die zichzelf niet te au serieux nemen, samen aan een plaat werken, en je kan het resultaat al raden: een relaxte gitaarplaat zonder al te veel pretentie. Hun intercontinentale vriendschap zorgt voor spelplezier die er met dikke druppels vanaf druipt.



8. Four Tet – New Energy
Kieran Hebden is een vaste waarde in het electronicalandschap, zijn laatste album New Energy bevestigt die status met verve. ‘New Energy’ is een warme saus van gloedvolle beats, bliepjes en etnische samples geworden. Geschikt voor alle gelegenheden, inclusief een dagje debuggen van haperende Mixed Integer Programming modellen.



7. Slowdive – Slowdive
Door een speling van het lot mocht Slowdive in juni het hoofdpodium van Werchter beklimmen, in allerijl op de affiche geprikt ter vervanging van mindere goden. Dat kwam me goed uit: ik koester de dromerige schoenenkijkers al jaren en ze hebben, ruim twintig jaar na ‘Pygmalion’, een nieuw album uit. Het hoofdpodium van een zomerfestival is misschien niet hun optimale biotoop, maar het was niettemin genieten van begin tot einde. Mijn oordoppen bleven niet lang in mijn gehoorgang: Slowdive verdraagt geen demping. Dat nieuwe album is trouwens een retour en pleine forme: muziek die je gewichtloos door de ruimte doet zweven.



6. The War On Drugs – A Deeper Understanding
Ook op ‘A Deeper Understanding’refereert Adam Granduciel, net als op voorganger ‘Lost in the Dream’ , gretig aan de klassieken (Bob Dylan, Bruce Springsteen, The Grateful Dead, Dire Straits), zonder een persiflage te worden. Het resultaat is vakkundig vervaardigde atmosferische rock voor onverbeterlijke nostalgici.



5. Lorde – Melodrama
De Nieuw-Zeelands Lorde is een fenomeen. Op haar zeventiende schoot ze als een raket naar het sterdom, met een handvol pophits verzameld op een voor haar leeftijd verrassend matuur debuut. Wat doet dergelijk succes met een jong meisje? Ergens is het een geruststelling dat ze, op opvolger ‘Melodrama’, de groeipijnen van adolescenten bezingt: de escapistische feestjes, de zelftwijfel, het liefdesverdriet. In The Barn op Werchter deed ze het me allemaal opnieuw beleven. Zij was tot tranen toe bewogen, ik bijna.   



4. Fleet Foxes – Crack-up
Vooruitgeschoven single ‘Third Of May’, een rapsodie van bijna negen minuten, sneed mijn adem al af, en de rest van album stelde niet teleur. Wie meezingbare folkhymnes à la Mykonos of White Winter Hymnal verwachtte werd wellicht verrast door het impressionistische Crack-Up met zijn poëtische teksten. De nieuwe plaat vraagt een inspanning die zich later in een veelvoud terugbetaalt. Ook live maakten ze de verwachtingen waar: hun optreden in de AB in november was een absolute voltreffer.



3. Jay Som – Everybody Works
Jay Som is het Do It Yourself-project van Melina Duterte, een Californische van Filippijnse komaf. De muziek die ze – helemaal alleen en op haar tweeëntwintigste – in haar slaapkamer opneemt is zonder meer straf.  Goede songs, quoi, wat verlangt een mens meer. Voorlopig toert ze enkel over de plas, maar als ze eens de oversteek maakt en in ons vlakke land passeert moet ik aan kaartjes zien te geraken.  



2. Mount Eerie – A Crow Looked at Me
Op twee staat een album dat pijn doet om naar te luisteren. Phil Elverum verloor in juli 2016 zijn vrouw Geneviève Castrée aan kanker, hem achterlatend met hun dochtertje van amper anderhalf jaar. Ter verwerking nam hij een rauwe plaat op, onverbloemd verdriet in fluistertonen. Een rouwdagboek waar niemand onbewogen bij kan blijven. Een onmetelijk droevig en eerlijk relaas van ziekte, dood, leegte en gemis. Een zoektocht naar betekenis en troost in de natuur van Washington State. Een aanmaning tot dankbaarheid voor elke dag.



1. Big Thief – Capacity

Op de albumhoes van ‘Capacity’ prijkt een foto van zangeres Adrienne Lenker als boorling, in de armen van haar nonkel. Het zet de toon voor een plaat vol overdonderende intimiteit: jeugdherinneringen, liefdesgedichten, familiegeschiedenis. Lenker is een fenomenale frontvrouw, bedeesd maar tegelijkertijd zeer openhartig. Ik had het geluk ze met haar band aan het werk te zien in het Café van De Kreun in Kortrijk, een zaaltje waar amper honderd man bijéén stond. Ik stond nauwelijks een meter voor het podium. Na het optreden zag ik Lenker zitten aan de artiestenuitgang. Het ontbrak me aan lef om mijn net aangeschafte CD door haar te laten signeren. Een leven vol spijt zal mijn deel zijn.


Geen opmerkingen: